Snipp snapp slut.. vad händer sen?

Tänker sluta blogga här. Min tid räcker knappt till bloggen www.gilla.serier.se (läs den! :)) och så behöver jag hitta tillbaka till min egen springmotivation som jag tappat efter två stora förkylningar med rejäl hosta.

Bild av Becky Netley. http://www.beckynetley.co.uk/
Bild av Becky Netley. http://www.beckynetley.co.uk/

Förebilder

Förebilder är de som jag intervjuade för min artikel om astma och träning som berättade om hur bra de mår i sin astma när de håller igång träningen.

astmjoggare

sarathor

 

 

 

 

 

– Just nu mår jag förträffligt, kruxet var att komma upp i en lämplig träningsmängd. Det gick med hjälp av min medicin. Det är lättare att fortsätta så här än att börja om från början. Så egentligen är valet inte svårt för mig. Jag vet hur jobbigt det är i början! Medicin lär jag nog alltid få ta, men det kan jag stå ut med.

Särskilt detta citat av Britt-Marie Fagertun!

På något sätt fortsätter jag..

Jag tänker i fortsättningen träna utanför bloggen, på något sätt, men vet inte hur högt tempo eller om det blir löpning under vintern..

beautiful-mysterious-forests-11__880

Några lärdomar

Oavsett: Jag tar med mig kunskaper från den här våren och sommaren.

  • Jag fick mätbart bättre kondition  när jag löptränade två ggr i veckan
  • Träna extra lugnt och extra lång uppvärmning när varit förkyld. I några veckor.
  • Behöver planera in joggandet i förväg vecka för vecka, annars blir det inte av.
  • Jag är inte ensam om tarmstress i samband med löpning . Och det hanterar jag genom att enbart löpträna på tom morgonmage.
  • Jag måste vara medicinerad så jag inte får besvär. Detta är min sista och stora lärdom efter att låtit bli att ta medicin på två månader under sommaren. Jag har haft svårt att acceptera att jag numer behöver mer medicin än innan. Just nu är jag undermedicinerad och det är där jag behöver börja en förändring innan jag kan göra mer än promenera.

Måste tyvärr gå uppför behandlingstrappan..

medicin
https://lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/behandlingsrekommendationer/Lakemedelsbehandling_vid_astma_behandlingsrekommendation_webb.pdf

Läkemedel vid astma: http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Rad-om-lakemedel/Lakemedel-vid-astma/

PS: Runners World!

Ps: Min artikel om astma och träning kommer snart ut i ny version i Runners World. Uppdaterar med länk här då!

Slut på joggandet och joggbloggandet

I stort sett…

Bild 2015-08-13 kl. 08.46 #2
Justnu är jag inte astmajoggaren utan bara astmatikern som måste öka på medicindosen ordentligt. Men rör mig gör jag, gåendes. Gick tjejmilen i lördags och denna lördag blir det Blerch-loppet med chokladjoggaren Natalie 🙂

blerch

Blerch-loppet?

En kombination av mitt intresse för tecknade serier och löpning.

Det finns en populär webbserie som heter The Oatmeal. Skaparen Matt Innman har bland annat gjort serier om sitt stora löpintresse: http://theoatmeal.com/comics/running där denna Blerch figurerar.

blercho



Nu i september går tre Beat the Blerch lopp i USA, me
n för alla oss webbserieläsare som inte kan åka dit finns detta virtuella lopp 12 sept som man kan springa hemma.

Natalie och jag gör detta på lördag, fast i promenadtempo.

troja
Helt redo!

Fyra dagar sen sist- joggar igen lite grann

Nä, den där Bloggdrottningen var inget för mig…

IMG_2568.JPG

Den är skriven i bloggformat ”05.00 Jag hör ett ljud från undervåningen”. Och inleds med en session som skildrar hela hemmet med tre barn, man och hund. Och så vrickar hon foten och man förstår att detta är HI-LA-rous. Snark. Men många gillar det nog, jag menar ”Hundraåringen som klev ut genom ett fönster och försvann” är ju värsta bestsellern.

Commodore

Jag själv lyckades komma ut och jogga idag, typ lite i alla fall. Hejhå,

Mätning 9 juni: Har min kondition blivit bättre på 2 mån?

Mätte min kondition hos Marcus Krånglin, personlig tränare, i april. I juni mätte jag mig igen, men glömde lägga upp här på bloggen – för sedan kom så mycket sommar mellan.. Har rest ganska mycket…
Detta är 20 meter som jag ska springa, på kortare och kortare tid..
Så såg min ”beepsträcka” (20 meter) ut i april
IMG_2056
.. och här är den i juni…

Efter två månaders träning: lite bättre uthållighet

Resultat: Bättre uthållighet, anings bättre syreupptagningsförmåga. (!)
Den 17/4
Coopertest (ett slags mått på uthållighet): Kom 1660 meter – normalnivå med en puls på 142/172 (normal/max)
Beeptestet (ett slags mått på syreupptagningsförmåga) Kom till 2/1 nivå med puls på 132/171 och hade ett VO2 max på 19,6 ml/kg/minut

 

Den 9/6
Coopertestet: 1910 meter, vilket enligt tabellen tog dig till nästa steg vilket är Bra 😀 med liknande puls på 140/175
Beeptestet  Höjde nivå till 2/3 med puls på 140/175 även där. Tabellen klassar det fortfarande som dåligt. Men det är ändå en klar förbättring!

Mitt VO2 max blev denna gång 23.2 ml/kg/minut

Mål bättre syreupptagningssförmåga – uppnått!! Nästa mål: återfå detta värde och höja det 🙂

 

Tabeller:
Coopertest, ta sig så långt man kan på 12 minuter på en utmätt sträcka
Kvinna mellan 40-49 har dessa resultat:
  • Mycket bra >2300 meter
  • Bra 1900-2300 meter
  • Normalt 1500-1899 meter
  • Dåligt 1200-1499 meter
  • Mycket dåligt <1200 meter
Pip(Beep)test, att ta sig 20 meter på en utmätt bana mellan varje pip och på så sätt få reda på ett VO2max värde (Maximalt syreupptag)
Kvinna mellan 36-45 har dessa resultat (Första siffran är nivån och andra är delnivån):
  • Utmärkt >9/5
  • Mycket bra 7/5-9/5
  • Bra 6/3-7/4
  • Normal 5/4-6/2
  • Ok 3/8-5/3
  • Dåligt 2/7-3/7
  • Mycket dåligt <2/7

….men kort sagt lite bättre blir man av att träna i två månader! Nu får jag litet dåligt samvete i alla fall för att försummat träningen sedan testet i juni.

Hemma igen, joggade igen..

Liiite längre än en vecka sen, så det är väl inte direkt regelbundet längre. Men det var underbart att smita från träningen, faktiskt :).  Nu när jag väl sprang gick det rätt okej. Jag verkar inte sjunkit för mycket, så jag klappar mig själv på ryggen för att jag i alla fall kom ut.

Tjejmilen är 5 september…

Om några få veckor är det Tjejmilen, och är trist nog är jag mer otränad och mer överviktig än när jag sprang det förra året för första gången..

tjejmilen

.. men känner egentligen inget dåligt samvete alls just idag! 🙂

Till exempel kunde jag ju under min frånvaro av jogg koncentrera mig på att samla skal, promenera, vara med familj och vänner och ta det lugnt.. när jag inte bloggade om serier..

kross

Heja sommaren! 🙂

Jogga regelbundet jogga regelbundet..

Varje gång man joggar mindre än en vecka sedan man sist joggade joggar man regelbundet anser jag. Och Idag uppfyllde jag det genom att jogga igen. Övervann motståndet och förärades en vacker morgontur som belöning.

(ingen bild. jag joggar utan telefon numer för att sänka tröskeln till att ge mig ut)

Varannan dag, en annan dag

Lite svårt att uppnå målet att jogga varannan dag på semestern:  I alla fall för oss som åker till olika ställen. Jag gillar att jogga min runda, inte irra på nytt ställe.

På nya ställen tar jag bilder av naturen istället…

  
  
 

Blev lång paus. Igen.

Det har varit Sommar och Semester. 

Hostattack sist jag försökte jogga för 3 veckor sen: Se senaste inlägg.. Jag skrev inte det då men jag hostade så jag kräktes. Detta hade en lätt avskräckande effekt inför att jogga igen…

Det tål att sägas igen:

Hellre ge sig ut regelbundet för att jogga/gå än inte alls. Hellre träna lugnt än att pressa sig.

Idag gav jag mig ut igen.  
Lugnt pass, jogg – gå intervall – 3 min plus 2 min. Sedan bara gå när hostan kom efter en kvart. Lugnt och fint, nu ska jag prioritera regelbundenhet framför att följa programmet och framför att pressa mig.