Löpträna med astma

Astmatiker är olika, men generellt är det så att alla kan motionsträna vad som helst, givet att du själv känner efter och har koll på vad som fungerar för dig.

Träning minskar antalet anfall

Man vet att konditionsträning gör att du som astmatiker får färre astmaanfall, mår bättre och ibland till och med kan minska på medicinen. Men det finns några saker att tänka på som astmatiker för att få bättre effekt av träningen och för att våga träna. Detta vill jag reda ut litet mer..

Jag skriver om astma..

Jag skrev under våren 2015 en artikel för Allergia om löpträning och astma, baserat bland annat på FYSS riktlinjer för astmatiker. Länk till Allergia nr 4, 2015 hittas i detta blogginlägg.


 

1177.se om träning med astma

Jag tycker annars det saknas detaljerad information om astma och träning för allmänheten. Sjukvårdsupplysningen skriver litet kort om det enligt nedan (Kopierat april 2015):

Motion, idrott och astma

Motion och idrott är bra för alla och även när man har astma. Om man inte får tillräcklig behandling för astman får man oftast besvär när man motionerar. I de allra flesta fall går det att behandla astman så pass bra att man kan idrotta även på elitnivå.

I de flesta fall räcker det med att ta 1-2 doser av sin snabbverkande luftrörsvidgande medicin 15-20 minuter före träningen för att man ska kunna motionera utan besvär. Om detta inte är tillräckligt bör man diskutera behandlingen med sin läkare.

Be en sjukgymnast om hjälp

Socialstyrelsen fastlade i april 2015 nya riktlinjer för vård av astma och KOL. I den står det bland annat att astmatiker bör få hjälp av en sjukgymnast i sin träning och att sjukgymnast, astmasjuksköterska och läkare ska jobba tillsammans kring en patient. Det är förstås viktigt att ta sina mediciner och göra sin träning på ett bra sätt så att man mår bra.

Sjukgymnast – eller som det numer heter: Fysioterapeut – finns på många vårdcentraler. Ta gärna tillvara deras kunskap för att komma igång med din träning tycker jag. Och Socialstyrelsen.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *