Mätning 9 juni: Har min kondition blivit bättre på 2 mån?

Mätte min kondition hos Marcus Krånglin, personlig tränare, i april. I juni mätte jag mig igen, men glömde lägga upp här på bloggen – för sedan kom så mycket sommar mellan.. Har rest ganska mycket…
Detta är 20 meter som jag ska springa, på kortare och kortare tid..
Så såg min ”beepsträcka” (20 meter) ut i april
IMG_2056
.. och här är den i juni…

Efter två månaders träning: lite bättre uthållighet

Resultat: Bättre uthållighet, anings bättre syreupptagningsförmåga. (!)
Den 17/4
Coopertest (ett slags mått på uthållighet): Kom 1660 meter – normalnivå med en puls på 142/172 (normal/max)
Beeptestet (ett slags mått på syreupptagningsförmåga) Kom till 2/1 nivå med puls på 132/171 och hade ett VO2 max på 19,6 ml/kg/minut

 

Den 9/6
Coopertestet: 1910 meter, vilket enligt tabellen tog dig till nästa steg vilket är Bra 😀 med liknande puls på 140/175
Beeptestet  Höjde nivå till 2/3 med puls på 140/175 även där. Tabellen klassar det fortfarande som dåligt. Men det är ändå en klar förbättring!

Mitt VO2 max blev denna gång 23.2 ml/kg/minut

Mål bättre syreupptagningssförmåga – uppnått!! Nästa mål: återfå detta värde och höja det 🙂

 

Tabeller:
Coopertest, ta sig så långt man kan på 12 minuter på en utmätt sträcka
Kvinna mellan 40-49 har dessa resultat:
  • Mycket bra >2300 meter
  • Bra 1900-2300 meter
  • Normalt 1500-1899 meter
  • Dåligt 1200-1499 meter
  • Mycket dåligt <1200 meter
Pip(Beep)test, att ta sig 20 meter på en utmätt bana mellan varje pip och på så sätt få reda på ett VO2max värde (Maximalt syreupptag)
Kvinna mellan 36-45 har dessa resultat (Första siffran är nivån och andra är delnivån):
  • Utmärkt >9/5
  • Mycket bra 7/5-9/5
  • Bra 6/3-7/4
  • Normal 5/4-6/2
  • Ok 3/8-5/3
  • Dåligt 2/7-3/7
  • Mycket dåligt <2/7

….men kort sagt lite bättre blir man av att träna i två månader! Nu får jag litet dåligt samvete i alla fall för att försummat träningen sedan testet i juni.