Intervall: vägen till att börja jogga

Idag sprang jag intervall (5 jogg+2 gå ) x 4. Det gick bra! Nu tänker jag prata om intervall, eftersom det varit helt avgörande för mig att komma igång.

Intervalltimer - alltid laddad (till skillnad från mobilen)-
Intervalltimer – alltid laddad (till skillnad från mobilen)-

Det började med att en kompis gav mig en pdf..

Joggprogrammet som jag följer varje år – från Fitness Magazine 2012, som nu har bytt namn till Women’s Health – heter ”Bli löpare på 12 veckor!” och är gjort för nybörjare. Skapat av Magnus Hagström. Jag tappar visserligen formen varje vinter, men utan detta program hade jag inte sprungit ens på sommaren. Jag hade inte blivit en sån som joggar, eller försöker jogga.

Lopstart
Vill inte visa hela programmet, som sträcker sig över 12 veckor, pga copyright, men jag vill ändå visa en del eftersom detta program gjorde joggare av mig och flera jag känner.

Anpassar det efter hur jag känner…

Utifrån mina förutsättningar, astma, så har jag kommit fram till att jag inte följer det slaviskt, utan att jag kan stanna upp i programmet. Det viktigaste är att komma ut, helst med ungefär tre dagar mellan varje pass. Och då gör jag samma pass igen, eller går vidare till nästa pass i programmet.

Att ha ett program är tryggt

Men att ha ett program är väldigt tryggt. Jag kan vara helt otränad och börja med det här programmet och jag vet att jag hela tiden blir bättre om jag följer det. Jag vet hela tiden vad nästa steg är. Jag  vet vad målet är.

Varför är intervall så fantastiskt?

Jag trodde förut att man började jogga genom att ”ge sig ut och springa”. Det har inte gått särskilt bra för mig när jag försökt det, jag tappar då andan fort och orkar ingen längre sträcka. Intervall är snällare. Jag joggar (springer inte det snabbaste jag kan) en stund och sen får jag som belöning gå en stund.

  • Bra för att man orkar mer och längre om man får vila mellan varven
  • Genom att man orkar mer under varje pass ger träningen effekt snabbare
  • Psykologiskt peppande att man får små delbelöningar under löppasset

Börjar nu..märka att kroppen känns annorlunda, att jag andas litelite lättare i vardagen.