Pass två: Bu för minusgrader

Före:

Sjukt opeppad. En minusgrad ute, känner mig stressad, har andra saker att göra. Men – tack vänner! – några har lovat följa denna blogg och kommer veta om jag bangar. Och nu är det fyra dagar sen första passet. Så jag kan inte bryta löftet till mig själv. Och förkyld har jag inte blivit, bara lite ont i halsen precis när jag vaknar. Men det är borta idag.

skärmpdump väder
Soligt och imorgon snö. Lika bra att riva av detta nu.

Under:

Tack gode gud att det är intervall. Två minuters joggkamp följs av tre minuters promenadbelöning. Kall kall luft. Tänker nojiga tankar om hur detta inte är bra för lungorna. Det är ju väl känt att skidåkare och hockeyspelare ofta har astma, lungor vill ha varm fuktig luft.

skidåkare
Skiing trip to Skorafjell: Av Erik W. Kolstad – Flickr. Wikimedia Commons CC.

 

  • Pass 2: 40 minuter med 8 intervall
  • Intervall: Jogga 2 min, gå 3 min.

Efter:

Kroppen är varm och trött. Huden och rumpan är iskalla och det river lite i halsen. Får lite nässelfeber  (utslag som liknar de man får när man bränner sig på nässlor) – som vanligt stressar huden upp sig över att den blivit kall. Men det går över snart. Och jag gjorde det i alla fall. Joggade igen.

Betyg på detta pass: Två puffar av fem möjliga

You want hälsokarma? Well, hälsokarma costs. And right here is where you start paying…in sweat.”

 

Debbie Allen, Fame
Parafraserad Ms Grant/Debbie Allen i Fame.